Christel

Hallo,

Ik ben Christel Raats, oprichtster en eigenaar van BureauCiC.

leerverwachting
Toen mijn zoontje in januari 2004 naar groep 1 ging, lag hij al nachten daarvoor wakker van de (leer)verwachtingen die hij had. Hij zou immers ‘eindelijk naar school gaan’.
Binnen een paar weken gaf de leerkracht aan dat hem wat bijzonderheden opgevallen waren bij het manneke en of ik die herkende. Ja, ik wist dat hij al kon lezen en ja, tellen kon hij ook al heel aardig. Vanaf zijn 2 al van 50 naar beneden en terug. Maar nee, spelen met vriendjes ging niet zo lekker en met veranderingen kon hij totaal niet omgaan. Maar wist ik veel? Mijn zoontje bleek na wat testjes op school meer dan slim te zijn en de leerkracht van groep 1 adviseerde mij me eens te verdiepen in hoogbegaafdheid. Dat duurde echter een tijdje voordat ik dat aandurfde.

hoogbegaafdheid
Ik kon er niet bij dat mijn kind misschien wel hoogbegaafd zou zijn. Ik had geen referentiekader en dacht dat het allemaal wel los zou lopen met die ‘hoogbegaafdheid’. Totdat mijn zoontje na een aantal weken huilend, als een zielig ziek vogeltje, thuis op de bank hing.
Ik kreeg hem met moeite naar school, hij sprak en at nog amper en speelde niet meer. Op school vond hij geen aansluiting bij de andere kinderen en de leerkracht vroeg mij nogmaals (dringend) informatie in te winnen over hoogbegaafdheid. Toen ik dat uiteindelijk deed, vielen er heel veel puzzelstukjes in elkaar en leek het of ik in de boeken die ik las, overal de naam van mijn zoontje in kon vullen. Dus dat was het, waar hij zo ongelukkig door werd…. vreemd vond ik het, maar ook de moeite waard om mij erin te gaan verdiepen. Omwille van zowel het welbevinden van mijn zoontje als dat van mezelf. Wat een geluk hadden wij destijds met die leerkracht!

problemen
De moeilijkheden waar veel hoogbegaafden en hun ouders tegenaan lopen, zijn talrijk. Hun talenten worden vaak niet gezien, waardoor het hoogbegaafde kind soms diep ongelukkig is en niet lekker in zijn vel zit. En wat is er voor een ouder nou meer verdrietig dan je kind ongelukkig te zien, jezelf machteloos te voelen en vaak weinig gehoor te vinden bij school, (huis)arts of andere professional.

coaching
Vanuit mijn onderwijsachtergrond ben ik gewend te coachen op talent.
Mijn kennis over hoogbegaafdheid heb ik in de opleiding Talentbegeleider Onderwijs (Novilo) en verschillende trainingen en cursussen op het vakgebied kunnen structureren en uitbreiden. De opleiding tot toegepast psycholoog geeft mij op dit moment meer kennis over gedrag en in de nabije toekomst de mogelijkheid om zelf tests en onderzoeken uit te kunnen voeren .

passie
Door mijn eigen ervaringen, kennis en talenten te bundelen in BureauCiC leid ik vanuit passie mijn eigen praktijk. Sleutelwoorden hierbij zijn:

– Bevlogenheid – CREATIVITEIT – Communicatie – Enthousiasme – een Analytische Blik – Empathie en Humor 

contact
Mochten u en/of uw kind zich herkennen in bovenstaand verhaal? Schroom niet om contact op te nemen met mij! We kunnen dan samen kijken naar een oplossingsgericht traject.