Kinderen
Bij BureauCiC kun je terecht voor een hulpverleningstraject vanaf de leeftijd van 6-7 jaar.
Ik begeleid gezinnen waarin kinderen vastlopen doordat ze het idee hebben dat zij anders zijn dan hun leeftijdsgenootjes. Ze denken anders, ze reageren vaak anders, zijn intens en emotioneel gevoelig, ervaren en beleven de wereld vaak anders dan hun omgeving en hebben daardoor het idee dat ze ‘er niet bij horen’.
Intens
Het zijn de kinderen die intens kunnen reageren op onrecht. Of veel onbekende zaken spannend vinden. Het zijn de kinderen die overprikkeld raken van hun eigen verjaardagsfeestje en zich halverwege de dag stilletjes terugtrekken. Het zijn de kinderen die zich op school niet prettig en niet begrepen voelen. En het zijn ook de kinderen die een tomeloze energie lijken te hebben, of juist altijd moe zijn. Die een eindeloze fantasie hebben en er een hele eigen wereld op na houden.
Het zijn de kinderen die prikkelgevoelig zijn en een ontwikkelingsvoorsprong kunnen hebben.
Verandering
De leeftijdsfase van kinderen op de basisschool is een periode van intense ontwikkeling.
Executieve vaardigheden nemen toe, kinderen vormen hun eigen identiteit en worden zich meer bewust van zichzelf en anderen.
Dit kan allemaal best veel zijn om te behappen voor zo’n klein individu.
Gedrag
Gedrag kan ook een uitdaging zijn. Sommige kinderen voelen zich overweldigd door nieuwe schoolervaringen en innerlijke emoties. Dit kan zich uiten in gedrag dat varieert van boosheid tot verdriet en stilte.
Anderen daarentegen lijken thuis heel anders dan op school. Daar willen ze er een ‘klas vol van’ terwijl ze thuis alles op zijn kop zetten.
Leed
Natuurlijk kunnen er ook verdrietige gebeurtenissen zijn binnen jullie gezin of familie, wat kan leiden tot rouw bij je kind. In sommige gevallen kunnen kinderen zelfs te maken hebben met aan trauma gerelateerd stressgedrag .
Systemisch werken
Het zijn soms ook de ouders, gezinsleden en andere betrokkenen die niet altijd goed weten hoe ze om moeten gaan met die intensiteit. Daarom werk ik vanuit een systemische benadering. Als kind sta je niet alleen op de wereld, maar maak je juist onderdeel uit van verschillende systemen. En die systemen maken onderdeel uit van de groei en ontwikkeling van het kind.
‘een kind heeft het niet in zijn eentje moeilijk’
En dat betekent dat ik niet alleen met het kind aan de slag ga, maar ook werk met ouders, soms het hele gezin en waar nodig ook met andere betrokkenen.
Signalen van Zorg
Voor ouders of verzorgers is het vaak duidelijk dat er iets aan de hand is met hun kind, zelfs als ze de precieze oorzaak niet kunnen benoemen. Ze merken dat hun kind niet meer dezelfde vrolijke en nieuwsgierige persoonlijkheid is als voorheen.
Ook leerkrachten kunnen zich zorgen maken over gedrag op school.
Het is belangrijk om deze zorgen serieus te nemen en de juiste stappen te zetten om optimale ondersteuning te bieden.
Als ouder of verzorger hoef je je niet alleen te voelen als het om zorgen over je kind gaat.
Hulp nodig…
Voelt jouw kind zich snel overweldigd door intense gevoelens, gedachten, ervaringen of belevingen en zorgt dit voor de nodige spanningen thuis? Dan kan het inschakelen van een deskundige een belangrijke stap zijn.
Bij BureauCiC ga ik samen met jullie als gezin aan de slag met waar jullie tegenaan lopen. Mijn aanpak is persoonsgericht. Geen quick fix of ‘one-size-fits-all-oplossing’. Ieder individu heeft andere behoeften en niet elke strategie is voor iedereen geschikt. Ik zorg ervoor dat we samen kijken naar wat er nodig is om jullie als gezin weer in balans te krijgen zodat jullie met elkaar weer meer plezier kunnen beleven.
Neem gerust contact op bij vragen, ik beantwoord ze graag, kosteloos en vrijblijvend.