Kinderen

Kinderen met Karakter

Bij BureauCiC kun je terecht voor een hulpverleningstraject vanaf de leeftijd van 6-7 jaar.

Ik begeleid gezinnen waarin kinderen  vastlopen doordat ze het idee hebben dat zij anders zijn dan hun leeftijdsgenootjes. Ze denken anders, ze reageren vaak anders, zijn intens en emotioneel gevoelig, ervaren en beleven de wereld vaak anders dan hun omgeving en hebben daardoor het idee dat ze ‘er niet bij horen’.

Het zijn de kinderen die intens kunnen reageren op onrecht. Of veel onbekende zaken spannend vinden. Het zijn de kinderen die overprikkeld raken van hun eigen verjaardagsfeestje en zich halverwege de dag stilletjes terugtrekken. Het zijn de kinderen die zich op school niet thuis of niet begrepen voelen. En het zijn ook de kinderen die een tomeloze energie lijken te hebben, of juist altijd moe zijn. Die een eindeloze fantasie hebben en er een hele eigen wereld op na houden.

Het zijn de kinderen die prikkelgevoelig zijn en (vermoedelijk) een ontwikkelingsvoorsprong hebben.

Het zijn ook de ouders, gezinsleden en andere betrokkenen die niet altijd goed weten hoe ze om moeten gaan met die intensiteit. Daarom werk ik vanuit een systemsiche benadering. Als kind sta je niet alleen op de wereld, maar maak je juist onderdeel uit van verschillende systemen. En die systemen maken onderdeel uit van jouw groei en ontwikkeling.
En dat betekent dat ik niet alleen met het kind aan de slag ga, maar ook werk met ouders, soms het hele gezin en bij noodzaak andere betrokkenen.

Fikse Verandering

De leeftijdsfase van kinderen op de basisschool is een periode van intense ontwikkeling.

Executieve vaardigheden nemen toe, kinderen vormen hun eigen identiteit en worden zich meer bewust van zichzelf en anderen.

Dit kan allemaal best veel zijn om te behappen voor zo’n klein individu.

Groots in Gedrag

Gedrag kan ook een uitdaging zijn. Sommige kinderen voelen zich overweldigd door nieuwe schoolervaringen en innerlijke emoties. Dit kan zich uiten in gedrag dat varieert van boosheid tot verdriet en stilte.

Anderen daarentegen lijken thuis heel anders dan op school. Misschien herken je dit als een ‘klas vol willen hebben’-situatie, terwijl ze thuis soms alles op zijn kop zetten.

Pijnlijk Lijden

Natuurlijk kunnen er ook verdrietige gebeurtenissen zijn binnen jullie gezin of familie, wat kan leiden tot rouw en verlies bij je kind. In sommige gevallen kunnen kinderen zelfs te maken hebben met gedrag gerelateerd aan trauma.

Signalen van Zorg

Voor ouders of verzorgers is het vaak duidelijk dat er iets aan de hand is met hun kind, zelfs als ze de precieze oorzaak niet kunnen benoemen. Ze merken mogelijk op dat hun kind niet meer dezelfde vrolijke en nieuwsgierige persoonlijkheid vertoont als voorheen.

Ook leerkrachten kunnen zich zorgen maken over gedrag op school.

Samen Vooruit: Ondersteuning op Maat

Het is belangrijk om deze zorgen serieus te nemen en de juiste stappen te zetten om optimale ondersteuning te bieden.

Als ouder of verzorger hoef je je niet alleen te voelen als het om zorgen over je kind gaat.

Heb je zorgen over het gedrag of de ontwikkeling van je kind? Aarzel dan niet om contact op te nemen met BureauCiC. We kunnen samen bespreken welke zorgen er spelen en of de hulpverlening die ik bied, geschikt is voor jullie situatie.

Je kunt ook contact opnemen met het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) in jouw woonplaats.

Zij staan klaar om mee te denken over wat het beste is voor jouw kind en hoe jullie als gezin daarin optimaal ondersteund kunnen worden.

Meer informatie?

App of e-mail me. Ik beantwoord graag je vragen.

christel@bureaucic.nl