Kinderen

Kinderen met Karakter

Bij BureauCiC kun je terecht voor begeleiding vanaf de leeftijd van 6-7 jaar.

Ik begeleid kinderen die vastlopen doordat ze het idee hebben dat zij anders zijn dan hun leeftijdsgenootjes. Ze denken anders, ze reageren vaak anders, zijn intens en emotioneel gevoelig, ervaren en beleven de wereld vaak anders dan hun omgeving en hebben daardoor het idee dat ze ‘er niet bij horen’.

Het zijn de kinderen die intens kunnen reageren op onrecht. Of veel onbekende zaken spannend vinden. Het zijn de kinderen die overprikkeld raken van hun eigen verjaardagsfeestje en zich halverwege de dag stilletjes terugtrekken. Het zijn de kinderen die zich op school niet thuis of niet begrepen voelen. En het zijn ook de kinderen die een tomeloze energie lijken te hebben, of juist altijd moe zijn. Die een eindeloze fantasie hebben en er een hele eigen wereld op na houden.

Het zijn de kinderen die prikkelgevoelig zijn en (vermoedelijk) een ontwikkelingsvoorsprong hebben.

Eigenwijs Brein: Leren In Een Nieuw Perspectief

Op deze leeftijd (6-7) maakt de ontwikkeling van het brein een bijzondere keuze. Het brein begint onderscheid te maken tussen diverse leerstijlen, zoals taalkundige ontwikkeling en beelddenken. Het brein kiest daarbij heel ‘eigen-wijs’ welke richting het zal nemen. Kiest het om links georiënteerd te raken of juist om ‘rechts georiënteerd’ te blijven? Of lukt het beide hersenhelften heel slim samen te laten werken?

En dit is maar één van de vele ontwikkelingen die kinderen doormaken. Er vindt een voortdurende vooruitgang plaats op verschillende gebieden. Het is hard werken voor een kind om al die veranderingen soepel te doorstaan en de opvolgende hindernissen zonder problemen te nemen.

Soms gaat het allemaal niet zo soepel en heb je even iemand nodig die met je meekijkt, meeloopt en je helpt om verder te komen.
Bij BureauCiC werk ik graag met je samen aan die positieve verandering als het even niet meer zo goed lukt.

Fikse Verandering

De leeftijdsfase van kinderen op de basisschool is een periode van intense ontwikkeling.

Executieve vaardigheden nemen toe, kinderen vormen hun eigen identiteit en worden zich meer bewust van zichzelf en anderen.

Dit kan allemaal best veel zijn om te behappen voor zo’n klein individu.

Groots in Gedrag

Gedrag kan ook een uitdaging zijn. Sommige kinderen voelen zich overweldigd door nieuwe schoolervaringen en innerlijke emoties. Dit kan zich uiten in gedrag dat varieert van boosheid tot verdriet en stilte.

Anderen daarentegen lijken thuis heel anders dan op school. Misschien herken je dit als een ‘klas vol willen hebben’-situatie, terwijl ze thuis soms alles op zijn kop zetten.

Pijnlijk Lijden

Natuurlijk kunnen er ook verdrietige gebeurtenissen zijn binnen jullie gezin of familie, wat kan leiden tot rouw en verlies bij je kind. In sommige gevallen kunnen kinderen zelfs te maken hebben met gedrag gerelateerd aan trauma.

Signalen van Zorg

Voor ouders en verzorgers is het vaak duidelijk dat er iets aan de hand is met hun kind, zelfs als ze de precieze oorzaak niet kunnen benoemen. Ze merken mogelijk op dat hun kind niet meer dezelfde vrolijke en nieuwsgierige persoonlijkheid vertoont als voorheen.

Ook leraren kunnen zich zorgen maken over gedrag op school.

Samen Vooruit: Ondersteuning op Maat

Het is belangrijk om deze zorgen serieus te nemen en de juiste stappen te zetten om optimale ondersteuning te bieden.

Als ouder of verzorger hoef je je niet alleen te voelen als het om zorgen over je kind gaat.

Heb je zorgen over het gedrag of de ontwikkeling van je kind? Aarzel dan niet om contact op te nemen met BureauCiC. We kunnen samen bespreken welke zorgen er spelen en of de begeleiding die ik aanbied, geschikt is voor jullie situatie.

Je kunt ook contact opnemen met het Centrum Jeugd en Gezin (CJG) in jouw woonplaats.

Zij staan klaar om mee te denken over wat het beste is voor jouw kind en hoe jullie optimaal ondersteund kunnen worden.

Meer informatie?

App of e-mail me. Ik beantwoord graag je vragen.

christel@bureaucic.nl